Ερωτήσεις και απαντήσεις (Q & A)

για το ηλεκτρονικό σύστημα UAS-FRSS*

* UAS-FRSS: Unmanned Aircraft Systems - Flight Regulation Support System

1) Τι ακριβώς είναι τα ΣμηΕΑ;

Τα ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών) είναι ιπτάμενες μηχανές χωρίς πλήρωμα - τα ευρέως γνωστά ως “drone”. Το μέγεθός τους ξεκινάει από πολύ μικρό (σε μέγεθος παιγνιδιού) και φτάνει μέχρι μεγέθους κανονικού αεροπλάνου. Αντί πιλότου έχουν έναν “χειριστή” που είτε τα κατευθύνει ο ίδιος από το έδαφος (“τηλεκατευθυνόμενα”) ή προγραμματίζει την πορεία τους πριν από την πτήση, ώστε να κινούνται αυτόματα ακολουθώντας προδιαγεγραμμένη πορεία στον αέρα (“αυτοκατευθυνόμενα” - πλοηγούνται δηλαδή από πρόγραμμα “ηλεκτρονικών εντολών” το οποίο φορτώνεται στη μνήμη από πριν και εκτελείται την ώρα της πτήσης). Υπάρχουν επίσης ΣμηΕΑ που πλοηγούνται και με τις 2 μεθόδους.

2) Γιατί τα λέμε ΣμηΕΑ και όχι drone όπως είναι πιο γνωστά στο κοινό;

Η λέξη drone προήλθε από τον χαρακτηριστικό θόρυβο που έκαναν τα πρώτα ΣμηΕΑ (δηλαδή βόμβος σαν αρσενικές μέλισσες) όταν η χρήση τους ξεκίνησε πριν αρκετά χρόνια στον Αμερικανικό στρατό αλλά δεν θεωρείται γενικά αποδεκτός όρος – ειδικά για τα σκάφη πολιτικής χρήσης και μάλιστα σε γραπτό κείμενο.

Διεθνώς ονομάζονται UAS (Unmanned Aircraft System) ή UAV (UnmannedAircraft Vehicle) ή RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) ενώ η ΥΠΑ χρησιμοποιεί τον όρο ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών).

3) Τα ΣμηΕΑ πετάνε ελεύθερα στην Ελλάδα ή υπάρχουν περιορισμοί;

Όχι, τα ΣμηΕΑ δεν πετάνε ελεύθερα. Αυτό θα δημιουργούσε πολλούς και διάφορους κινδύνους. Οι κανόνες για τις πτήσεις των ΣμηΕΑ έχουν δημοσιευτεί στον Κανονισμό Πτήσεων ΣμηΕΑ και μπορείτε να τους βρείτε στο:

ΦΕΚ-Β-3152/30.9.2016

Όλοι οι κάτοχοι ΣμηΕΑ οφείλουν να είναι ενήμεροι για τον παραπάνω Κανονισμό! Δείτε επίσης:

  • τον Κανονισμό για τις Άδειες Χειριστών ΣμηΕΑ ΦΕΚ Β-4527/30.12.2016 καθώς και
  • το ΦΕΚ Β-1607/10.5.2017 για τα απαιτούμενα παράβολα.

4) Πώς κατηγοριοποιούνται τα ΣμηΕΑ;

Τα ΣμηΕΑ κατατάσσονται σε κατηγορίες λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:

  • τη μέγιστη μάζα απογείωσης (ΜΤΟΜ)
  • το είδος της χρήσης
  • το ύφος από την επιφάνεια της γης ή της θάλασσας όπου επιτρέπεται να πετούν
  • τις περιοχές (αποκλειστικές ή μη) όπου πετούν
  • τις τεχνικές τους δυνατότητες
  • την πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος πτητικής λειτουργίας τους

Με τα προηγούμενα κριτήρια καθορίζονται οι ακόλουθες 3 κύριες κατηγορίες ΣμηΕΑ:

1. Η «Ανοικτή» κατηγορία (UAS Open Category)

2. Η «Ειδική» κατηγορία (UAS Specific Category)

3. Η «Πιστοποιημένη» κατηγορία (UAS Certified Category)

Η «Ανοικτή» κατηγορία ΣμηΕΑ διακρίνεται σε τρεις υποκατηγορίες:

  • Α0: «Μίνι Συστήματα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μέγιστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) μικρότερη του ενός κιλού (<1Kg).
  • A1: «Πολύ Μικρά Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μεγίστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) ίση ή μεγαλύτερη από ένα κιλό (=/>1 Kg) έως τα τέσσερα κιλά (<4 Kg).
  • A2: «Μικρά Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μέγιστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) ίση ή μεγαλύτερη από τα τέσσερα κιλά (=/> 4 Kg) και έως τα είκοσι πέντε κιλά (<25 Kg).

5) Ποιες άδειες και πιστοποιητικά χορηγεί η ΥΠΑ για τα ΣμηΕΑ;

Για τα ΣμηΕΑ προβλέπονται οι παρακάτω άδειες και πιστοποιητικά :

  • Απαιτείται Άδεια Χειριστή ΣμηΕΑ για:
    • Τις υποκατηγορίες Α0 & Α1 της «Ανοικτής» κατηγορίας (μόνο επαγγελμ. χρήση),
    • την Α2 της «Ανοικτής» (για όλες τις χρήσεις – ερασιτεχνική & επαγγελματική),
    • την «Ειδική» κατηγορία και
    • την «Πιστοποιημένη» κατηγορία
  • Η Άδεια Πτητικής Λειτουργίας αφορά στην Ειδική κατηγορία.
  • Το Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας (πιστοποιητικό αξιοπλοΐας) αφορά στις ιδιοκατασκευές και στα ΣμηΕΑ της Πιστοποιημένης κατηγορίας.
  • Στην Πιστοποιημένη κατηγορία χορηγείται επίσης Πιστοποιητικό Νηολόγησης και το
  • Remote Operations Certificate (ROC).
  • Τέλος η: Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ

    χορηγείται σε όλους τους εκμεταλλευόμενους/ επαγγελματίες πτητικού έργου ΣμηΕΑ.

Άρα συνοπτικά:

Κατηγοριοποίηση σε Ανοικτή κατηγορία:

  • Πιστοποιητικό εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ
  • Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ (αν κάνει επαγγελματική χρήση)
  • Κατηγοριοποίηση σε Ειδική κατηγορία:
  • Πιστοποιητικό Εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ
  • Άδεια πτητικής λειτουργίας
  • Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ

Κατηγοριοποίηση σε Πιστοποιημένη κατηγορία:

  • Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας
  • Πιστοποιητικό Νηολόγησης
  • Remote Operations Certificate (ROC)
  • Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ

6) Τι είναι το UAS-FRSS;

Το σύστημα UAS-FRSS είναι ένα διαδικτυακό σύστημα (internet application) της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) το οποίο βοηθάει τους πολίτες (ερασιτέχνες ή επαγγελματίες) κατόχους ΣμηΕΑ, την ΥΠΑ και τις άλλες δημόσιες Αρχές, να συνεργάζονται καλύτερα μεταξύ τους, εφαρμόζοντας από κοινού τον Κανονισμό των ΣμηΕΑ, συμβάλλοντας έτσι, τόσο στην ασφάλεια των πτήσεων αεροπλάνων και ελικοπτέρων (αεροδρόμια και ελικοδρόμια), όσο και στην προστασία όλων από ατυχήματα, ζημιές ή από απλές παραβιάσεις αποκλεισμένων περιοχών που προστατεύονται από πτήσεις ΣμηΕΑ για διάφορους λόγους όπως είναι πχ. δράσεις εθνικής άμυνας και ασφάλειας, πυρόσβεσης, προστασίας υποδομών, προστασίας αρχαιοτήτων, προστασίας περιβάλλοντος κλπ. Το UAS-FRSS είναι ένα ολοκληρωμένο σύστημα και αποτελείται από 2 κύρια μέρη, το DAGR (Drone Aware) και το ΥΕΔ.

7) Τι είναι το DAGR (Drone Aware);

Είναι ένα από τα δύο βασικά μέρη του διαδικτυακού συστήματος UAS-FRSS.

Το UAS-FRSS αποτελείται από 2 βασικά κομμάτια:

Το DAGR (Drone Aware – GR) είναι επομένως το ένα από τα 2 βασικά υποσυστήματα του συστήματος UAS-FRSS και μπορείτε να το βρείτε στο site της ΥΠΑ:http://www.hcaa.gr ή στο http://dagr.hcaa.gr

Στην αρχική οθόνη εμφανίζει έναν χάρτη της Ελλάδος με γεωμετρικά σχήματα όπως στην εικόνα:

8) Έχω ένα drone. Πρέπει να χρησιμοποιήσω τα συστήματα της ΥΠΑ ή όχι;

Ναι, πρέπει να χρησιμοποιήσετε τουλάχιστον το DAGR, αλλά ίσως και τα δύο μέρη του συστήματος (ΥΕΔ και DAGR). Εξαρτάται από το είδος της πτήσης σας, όπως θα δείτε στη συνέχεια.

Εφόσον έχετε ΣμηΕΑ πρέπει, βάσει του Κανονισμού, να πληροφορηθείτε αν η πτήση σας στην περιοχή ενδιαφέροντος είναι επιτρεπόμενη ή απαγορευμένη. Επομένως αρχικά θα συμβουλευτείτε* το DAGR.

* Δηλαδή μπορείτε να δείτε τις απαγορευμένες περιοχές στον χάρτη του DAGR χωρίς να έχετε κάνει σύνδεση (logon) σε αυτό και χωρίς να έχετε εγγραφεί στο Μητρώο της ΥΠΑ μέσω του ΥΕΔ

Αν όμως (βάσει του Κανονισμού) απαιτείται να υποβάλετε “σχέδιο πτήσης”, τότε:

1. Πρέπει πρώτα να εγγραφείτε στο Μητρώο ΣμηΕΑ της ΥΠΑ (χρησιμοποιώντας το ΥΕΔ) και

2. μετά να συνεχίσετε με την υποβολή των πληροφοριών της πτήσης σας στο DAGR.

Μετά την αρχική εγγραφή σας στο ΥΕΔ και αφού λάβετε όλες τις άδειες και τα πιστοποιητικά που προβλέπει ο Κανονισμός για την περίπτωσή σας, θα μπορείτε να χρησιμοποιείτε απευθείας το DAGR για να καταθέτετε σχέδια πτήσεων κάθε φορά που «πετάτε» χωρίς να περνάτε από το ΥΕΔ.

Βέβαια ενδέχεται περιστασιακά να ξανασυνδεθείτε στο ΥΕΔ προκειμένου να αναβαθμίσετε ή να ανανεώσετε κάποια άδεια που έληξε ή να ζητήσετε ένα επιπλέον πιστοποιητικό από την ΥΠΑ.

9) Έχω ένα drone. Τι ενέργειες χρειάζεται να κάνω πριν από κάθε πτήση;

Ας δούμε πρώτα την πιο απλή περίπτωση:

  • Αν πετάτε το (μικρότερο των 25 κιλών) ΣμηΕΑ σας μόνο για ψυχαγωγία (δηλαδή για “ερασιτεχνική” χρήση, χωρίς να είστε “επαγγελματίας” που σχετίζεται με ΣμηΕΑ) και
  • επιπλέον το πετάτε σε αποστάσεις που δεν υπερβαίνουν τα 50 μέτρα προς κάθε κατεύθυνση από το σημείο χειρισμού (όπως στη σχετική εικόνα),

τότε χρειάζεται μόνο να συμβουλευτείτε το DAGR και δεν χρειάζεται να υποβάλετε σχέδιο πτήσης.

Κάνοντας χρήση του DAGR χωρίς σύνδεση(δηλαδή χωρίς “login”), άρα χωρίς να έχετε κάνει προηγουμένως εγγραφή στο Μητρώο της ΥΠΑ (μέσω του ΥΕΔ) μπορείτε απλά να βεβαιωθείτε ότι επιτρέπεται να πετάτε το ΣμηΕΑ σας σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή.

Προσοχή όμως διότι αν έστω και μία από τις 2 παραπάνω συνθήκες παραβιάζεται, τότε πρέπει να δράσετε σύμφωνα με το παρακάτω γράφημα:

Από το παραπάνω γράφημα απορρέουν 2 πολύ βασικοί κανόνες που αναφέρονται στον Κανονισμό:

  • A. Για κάθε πτήση σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μέτρων πρέπει να υποβληθεί σχέδιο στο DAGR (Drone Aware GR)
  • B. Για κάθε επαγγελματική χρήση ανεξαρτήτως αποστάσεων πρέπει να εγγραφείτε στο ΥΕΔ (ειδικό μητρώο για ΣμηΕΑ)

10) Τι ακριβώς μπορώ να κάνω με το DAGR και το ΥΕΔ;

Με το DAGR μπορείτε να κάνετε 2 πράγματα:

  • Μπορείτε να το συμβουλευτείτε (όπως ήδη είπαμε χωρίς εγγραφή και χωρίς να χρειάζεστε Αριθμό Μητρώου και κωδικό πρόσβασης από την ΥΠΑ)
  • Μπορείτε να υποβάλετε ένα σχέδιο πτήσης για ΣμηΕΑ (τότε θα χρειαστείτε 3 Αριθμούς Μητρώου και τον κωδικό πρόσβασης χειριστή)

Επομένως, σύμφωνα με τον Κανονισμό:

  • Εάν δεν απαιτείται να υποβάλετε σχέδιο πτήσης ή να εγγραφείτε στο Μητρώο και πρέπει απλά και μόνο να συμβουλευτείτε το DAGR για να δείτε αν επιτρέπεται να πετάξετε στην περιοχή που θέλετε, τότε μπορείτε να επισκεφτείτε απευθείας τη σχετική ιστοσελίδα του DAGR:

    http://dagr.hcaa.gr

    Εκεί θα δείτε αρχικά τον χάρτη της Ελλάδος. Μεγεθύνοντας την εικόνα θα βρείτε την περιοχή που σας ενδιαφέρει ώστε να διαπιστώσετε αν υπάρχει κάποιος περιορισμός εκεί γύρω – πχ. κοντινό αεροδρόμιο ή κάτι άλλο. Μην παραλείψετε να διαβάσετε τις οδηγίες χρήσεως του DAGR:

    https://dagr.hcaa.gr/el/docs/DAGR_QS_el.pdf

    και να επαναλάβετε τον έλεγχο της πτήσης σας την τελευταία στιγμή προτού πετάξετε.

    Αν το DAGR δείξει ότι υπάρχει κάποιος περιορισμός στη συγκεκριμένη αυτή περιοχή, τότε σίγουρα απαγορεύεται να πετάξετε εκεί.

  • Εάν απαιτείται να υποβάλετε σχέδιο πτήσης, τότε θα πρέπει πρώτα να εγγραφείτε στο ΥΕΔ (αρχικά ως απλός χειριστής), ώστε να πάρετε τους 3 απαραίτητουςΑριθμούς Μητρώου και να ορίσετε τον επίσης απαραίτητο κωδικό πρόσβασης για το DAGR.
  • Στο ΥΕΔ θα εγγραφείτε μόνο μια φορά και μετά θα μπορείτε να δηλώνετε τα στοιχεία πτήσεων απευθείας στο DAGR κάθε φορά που πετάτε χωρίς να ξαναπερνάτε από το ΥΕΔ. Μετά την αρχική εγγραφή επισκέπτεσθε το ΥΕΔ μόνο αν θέλετε να κάνετε αιτήσεις στην ΥΠΑ για λήψη αδειών ή/και πιστοποιητικών και άλλες υποθέσεις σας – πχ. αίτηση για Άδεια Χειριστή, ανανεώσεις/αναβαθμίσεις διαφόρων αδειών κλπ.
  • Η απόδοση των 3 Αριθμών Μητρώου για τις δηλώσεις πτήσεων γίνεται άπαξ, ενώ ο “κωδικός πρόσβασης χειριστή” που δίνεται στο ΥΕΔ για το DAGR δύναται να αλλάζει από τον ίδιο τον χειριστή εντός του ΥΕΔ.

11) Η χρήση του DAGR είναι δύσκολη για έναν χρήστη που δεν έχει "αεροπορική παιδεία”;

Το DAGR, αποτελώντας ένα σύστημα που σχετίζεται με πτητική δραστηριότητα, απαιτεί οπωσδήποτε κάποιες αεροπορικές γνώσεις από τον χρήστη. Έτσι, όροι όπως τα πόδια (feet), τα ναυτικά μίλια (nautical mile), τα ύψη από τη μέση στάθμη θάλασσας (MSL) και από το έδαφος (AGL) κ.ο.κ., χρησιμοποιούνται κατά κόρον στην εφαρμογή και η πλήρης κατανόησή τους είναι προαπαιτούμενη από χειριστές ΣμηΕΑ εφόσον είναι χρήστες εναερίου χώρου. Επιπλέον, αν και δεν απαιτείται αυστηρά, βοηθάει και η κατανόηση του ελληνικού εναέριου χώρου (airspace), με όρους όπως FIR, TMA, CTR, ATZ, LGP, LGR, LGD, LGC κοκ. διότι ο χειριστής ενδέχεται να χρειαστεί να διαβάσει Αγγελίες (NOTAMs) ή να ανατρέξει στο AIP, ή και σε άλλες πηγές αεροναυτικών πληροφοριών. Έτσι, με στόχο τη συμβολή της ΥΠΑ στην εκπαίδευση των χειριστών ΣμηΕΑ στην αεροπορική ορολογία - αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι κάποια από τα παραπάνω στοιχεία διαβιβάζονται μόνο στα Αγγλικά, αποφασίστηκε ότι (αρχικά τουλάχιστον) η εφαρμογή θα αναπτυχθεί στη γλώσσα αυτή. Στην ουσία δεν πρόκειται για την καθομιλουμένη Αγγλική γλώσσα αλλά για τη διεθνή αεροπορική ορολογία η οποία και έχει ήδη καθιερωθεί στις πτήσεις.

12) Αν δεν βλέπω κάποιο περιορισμό στο DAGR, μπορώ να πετάξω ελεύθερα;

Το DAGR σας ενημερώνει για τους γνωστούς σε κάθε περιοχή περιορισμούς που ισχύουν τη χρονική στιγμή που το συμβουλεύεστε. Όμως αυτοί συχνά αλλάζουν. Μια περιοχή μπορεί να «κλείσει» εκτάκτως για λόγους ασφαλείας ή διάφορες άλλες αιτίες όπως αθλητικά γεγονότα, πυρκαγιές, στρατιωτικές ασκήσεις, συγκεντρώσεις ανθρώπων, κλπ. Οι νέοι αυτοί περιορισμοί θα εμφανιστούνε μεν στο DAGR αλλά στο χρόνο έναρξης της ισχύος τους! Άρα πρέπει να επανελέγξετε οπωσδήποτε την περιοχή ενδιαφέροντος την τελευταία στιγμή λίγο πριν πετάξετε, ώστε να ενημερωθείτε για τις πιο πρόσφατες απαγορεύσεις. Επίσης σε περίπτωση που η διάρκεια της δραστηριότητάς σας υπερβαίνει τα 30 λεπτά απαιτείται να επαναλαμβάνετε τον έλεγχο εγκυρότητας της πτήσης σας κάθε μισή ώρα.

13) Πόσο ακριβείς είναι οι πληροφορίες στο DAGR;

Η ΥΠΑ και άλλες ενδιαφερόμενες Αρχές, καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια να σας ενημερώνουν έγκαιρα και με ακρίβεια, μέσω του DAGR, για όλες τις απαγορευμένες περιοχές, αλλά ενδέχεται να υφίσταται κάποια ακόμη απαγόρευση που διαφεύγει, κάποιος πρόσθετος περιορισμός που να μην φαίνεται καθαρά στην οθόνη σας, ή ακόμη και ανθρώπινο λάθος με τη γεωμετρία ή το χρόνο έναρξης και λήξης ενός περιορισμού. Γι αυτό σας προτείνουμε να είστε πάντα επιφυλακτικοί και πολύ προσεκτικοί πριν πραγματοποιήσετε μια πτήση με ΣμηΕΑ, να βεβαιώνεστε με κάθε τρόπο ότι η πτήση σας θα είναι ασφαλής και να συμβουλεύεστε κατά περίπτωση - εκτός από το DAGR – και άλλες διαθέσιμες πηγές αεροναυτικών πληροφοριών (AIP, NOTAM, κλπ. στο http://www.hcaa.gr) ακόμη και όταν δεν εντοπίζετε κάποιους ορατούς περιορισμούς στο DAGR τη στιγμή που το συμβουλεύεστε.

Το DAGR έχει σκοπό να σας δείχνει τους βασικούς περιορισμούς αλλά σε ένα δυναμικό σύστημα ενδέχεται ενίοτε να υπάρξουν και παραλείψεις. Επομένως βλέποντας πως δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός στο DAGR, δεν σημαίνει ότι έχετε αυτόματα και την έγκριση να πετάξετε το ΣμηΕΑ σας. Αυτό μπορείτε να το πράξετε μόνο αφού βεβαιωθείτε ότι εφαρμόζεται πλήρως ο Κανονισμός.

14) Τελικά, γιατί να μπω στη διαδικασία να δηλώσω το ΣμηΕΑ μου και να μην πετάξω ανώνυμα, χωρίς να κάνω εγγραφή στο ΥΕΔ ή να υποβάλω σχέδιο πτήσης στο DAGR;

Ο Κανονισμός δημιουργήθηκε πρωτίστως για την ασφάλεια των επανδρωμένων πτήσεων, αλλά και για την κατοχύρωση και προστασία των νομοταγών κατόχων και χειριστών ΣμηΕΑ. Εφόσον (σύμφωνα με τον Κανονισμό) το drone σας και οι πτήσεις σας απαιτείται να δηλωθούν, τότε όχι μόνο είναι υποχρέωσή σας αλλά και σας συμφέρει να δηλώσετε την πτήση σας στην ΥΠΑ, ώστε οι Αρχές που εποπτεύουν κάποια συγκεκριμένη περιοχή να γνωρίζουν κατά τον οποιοδήποτε έλεγχο διεξαχθεί, ή συμβάν πραγματοποιηθεί, ότι εσείς πετάτε νόμιμα εκεί! Εγγραφόμενος στο σύστημα, κατοχυρώνετε τη χρήση του μηχανήματός σας. Έτσι στην περίπτωση που υποστείτε έλεγχο ή συμβεί κάτι απρόοπτο κατά τη διάρκεια μιας πτήσης σας, αποφεύγετε ταλαιπωρία και πειθαρχικές συνέπειες. Σκεφτείτε πως εάν το μηχάνημά σας βρεθεί σε λάθος τμήμα του εναερίου χώρου μπορεί να προκαλέσει σοβαρό ατύχημα – ίσως ακόμη και θάνατο ανθρώπων - ένα ρίσκο που δεν θέλετε να πάρετε.

Αλλά ακόμη και αν δεν προκληθεί ατύχημα, σκεφτείτε την αξία του συστήματός σας και την οικονομική ζημιά που θα υποστείτε αν πάθει κάποια βλάβη που θα το αναγκάσει να πέσει ή απλά να προσγειωθεί κάπου απρογραμμάτιστα και κατασχεθεί από τις Αρχές. Αλλά και σε κάθε έλεγχο ρουτίνας η πτήση σας είναι νόμιμα κατοχυρωμένη μόνο με το σχέδιο πτήσης που έχετε υποβάλει στην ΥΠΑ.

15) Τι σημαίνει “Δηλώνω το ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ”; Τι πρέπει να δηλώσω;

Σημαίνει πως πρέπει να δηλώσετε το ΣμηΕΑ (drone) σας στο ηλεκτρονικό μητρώο της ΥΠΑ και να εγγραφείτε και εσείς ως ο νόμιμος κάτοχός του. Όλοι οι Αριθμοί Μητρώου που θα χρειαστείτε για να υποβάλετε σχέδια πτήσης δίνονται από το ΥΕΔ του οποίου σύνδεσμο θα βρείτε και στο κεντρικό site της ΥΠΑ:

http://www.hcaa.gr και http://uas.hcaa.gr

Σε κάθε περίπτωση ο “εκμεταλλευόμενος” (που ενδέχεται να είναι και ιδιοκτήτης) του ΣμηΕΑ, έχει την υποχρέωση να το δηλώσει στο Μητρώο, εφόσον η δήλωση αυτή επιβάλλεται από τον Κανονισμό.

16) Πού θα βρω κωδικούς για να κάνω χρήση του ΥΕΔ της ΥΠΑ;

Για να μπείτε στο ΥΕΔ θα χρειαστείτε το username και το password με τα οποία μπαίνετε στο TAXIS.

H διαδικασία αυτή ακολουθείται από την ΥΠΑ ώστε εσείς (ο πολίτης) να πιστοποιείστε άμεσα χωρίς να χρειάζεται να υποβάλετε αντίγραφο αστυνομικής, ή υπηρεσιακής ταυτότητας, ή διαβατηρίου στην ΥΠΑ. Ως χρήστης του ΥΕΔ (αλλά και του DAGR), οφείλετε να διατηρείτε μυστικούς τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης, καθώς είναι και ο μοναδικός τρόπος ταυτοποίησής σας στο σύστημα. Κάθε ενέργεια που πραγματοποιείται μετά την είσοδο (κατά τη χρήση του συστήματος) κατοχυρώνεται και «βαρύνει νομικά» τον χρήστη στον οποίο αντιστοιχούν οι κωδικοί πρόσβασης εισόδου.

17) Τι άλλο μπορώ να κάνω στο ΥΕΔ εκτός από Εγγραφή στο Μητρώο;

Στο ΥΕΔ εκτός από την εγγραφή σας μπορείτε να υποβάλλετε και διάφορα άλλα αιτήματα προς την ΥΠΑ, πχ. αίτημα για να αποκτήσετε Άδεια Χειριστή (για τον χειρισμό ΣμηΕΑ), Άδεια για την Επαγγελματική Εκμετάλλευση ΣμηΕΑ, Άδεια για λειτουργία Σχολής Εκπαίδευσης Χειριστών ΣμηΕΑ κλπ.

Τα αιτήματα αυτά λαμβάνονται αμέσως από την ΥΠΑ αλλά ο χρόνος της διεκπεραίωσης διαφέρει αναλόγως του αιτήματος. Ειδικά κατά τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του συστήματος είναι φυσικό να υπάρξουν και κάποιες καθυστερήσεις. Όμως θα μπορείτε να παρακολουθείτε την εξέλιξη του αιτήματός σας λαμβάνοντας και τα σχετικά μηνύματα από την ΥΠΑ.

Συνοψίζοντας, το ΥΕΔ αποτελεί τον προσωπικό σας “ηλεκτρονικό φάκελο”, ο οποίος περιέχει όλες τις υποθέσεις σας που αφορούν ΣμηΕΑ. Μετά την είσοδό σας στο ΥΕΔ, είτε μέσω της Αρχικής Σελίδας, είτε μέσω των επιλογών του μενού, έχετε πάντα, εύκολα και γρήγορα στην διάθεσή σας το σύνολο των αιτήσεών σας προς την ΥΠΑ, όλα τα στοιχεία του συνόλου των ΣμηΕΑ σας και τη διαχείριση των προσωπικών σας στοιχείων. Οποιαδήποτε ενέργειά σας είναι προσθετική στο “φάκελο - προσωπικό μου profile” και δεν χάνεται η ιστορικότητα των ενεργειών σας. Τέλος αν είστε επαγγελματίας ή αδειούχος χειριστής ή το profile του ΑΦΜ εισόδου αφορά Σχολή Εκπαίδευσης, έχετε την δυνατότητα αιτημάτων αναβαθμίσεων και ανανεώσεων των αδειών σας.

18) Πως μπορώ να ενημερωθώ για την εξέλιξη των αιτημάτων μου;

Η ΥΠΑ λαμβάνει ηλεκτρονικά τα αιτήματά σας και αναθέτει αμέσως τη διεκπεραίωση στις αρμόδιες Διευθύνσεις. Η επικοινωνία με την ΥΠΑ γίνεται κατ’ αρχήν ηλεκτρονικά, μέσω της προσωπικής σας σελίδας (προφίλ χρήστη) στο ΥΕΔ όπου μπορείτε να δείτε μεταξύ άλλων και την εξέλιξη των αιτημάτων που έχετε υποβάλει στην ΥΠΑ καθώς και να λάβετε οδηγίες με τη μορφή σύντομων μηνυμάτων από τις αρμόδιες διευθύνσεις που τα διεκπεραιώνουν. Αν χρειαστεί να επικοινωνήσετε και τηλεφωνικώς, η ΥΠΑ θα σας αποστείλει ηλεκτρονικά τον σωστό αριθμό κλήσεως για να μην ταλαιπωρηθείτε. Αν χρειαστεί να επισκεφτείτε τα γραφεία της ΥΠΑ προκειμένου πχ. να υποβάλετε ένα πρωτότυπο δικαιολογητικό ή άλλο έγγραφο, η ΥΠΑ θα σας αποστείλει ηλεκτρονικά τα σωστά στοιχεία (διεύθυνση και τηλέφωνο) του αρμόδιου τμήματος στο οποίο θα απευθυνθείτε.

19) Τι χρειάζομαι προκειμένου να υποβάλω ένα σχέδιο πτήσης στο DAGR;

Για να υποβάλετε Σχέδιο Πτήσης ΣμηΕΑ στο DAGR χρειάζεστε 3 Αριθμούς Μητρώου (AM) και 1 κωδικό πρόσβασης (password) Χειριστή:

  • 1. ΑΜ Εκμεταλλευομένου* --> AME
  • 2. AM ΣμηΕΑ (drone) --> ΑΜΣ
  • 3. ΑΜ Χειριστή --> ΑΜΧ
  • 4. Password (συνθηματικό) Χειριστή (Σημείωση: ως username θα χρησιμοποιήσετε το ΑΜΧ)

Με την εγγραφή σας στο Μητρώο ως ο “Εκμεταλλευόμενος”, θα πάρετε έναν Αριθμό Μητρώου Εκμεταλλευομένου (ΑΜΕ) καθώς και έναν δεύτερο ΑΜ για το ΣμηΕΑ σας (ΑΜΣ) που συνδέεται με τον πρώτο εφόσον το ΣμηΕΑ το δηλώσατε εσείς.

Σημείωση: Για να είναι έγκυρη μια πτήση, πρέπει να είναι εν ισχύ αυτή η σχέση (δηλαδή η “εκμετάλλευση” μέσω ιδιοκτησίας ή μίσθωσης) του δηλωθέντος ΑΜΣ από τον ΑΜΕ.

Αν απαιτείται από τον Κανονισμό να υποβάλετε ένα σχέδιο πτήσης στο DAGR τότε θα χρειαστείτε και έναν τρίτο ΑΜ – αυτόν του Χειριστή (ΑΜΧ) τον οποίο θα πάρετε επίσης από το ΥΕΔ αυτόματα μετά την 1η είσοδό σας στο σύστημα. Προσοχή όμως: Ο ΑΜΧ δεν υποκαθιστά την “Άδεια Χειριστή”, ούτε υπονοεί την ύπαρξή της!

20) Πήρα «Αριθμό Μητρώου» Χειριστή είμαι και «Αδειούχος» Χειριστής;

Όχι: Ο “Αριθμός Μητρώου Χειριστή (ΑΜΧ)” που σας δίνει αυτόματα το ΥΕΔ με την αρχική είσοδό σας, θα σας φανεί χρήσιμος προκειμένου να δηλώσετε στο DAGR ερασιτεχνικές πτήσεις (ψυχαγωγία) με ΣμηΕΑ βάρους μέχρι τεσσάρων (4) κιλών σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 50μ. σε επιτρεπόμενες περιοχές (οπότε και δεν απαιτείται “Άδεια Χειριστή” αλλά απαιτείται η υποβολή σχεδίου πτήσης - άρα χρειάζεστε τον ΑΜ χειριστή για το DAGR).

Σε κάθε άλλη περίπτωση δεν σας αρκεί ο “Αριθμός Μητρώου Χειριστή”, χρειάζεστε μια “Άδεια Χειριστή” την οποία πρέπει να ζητήσετε από την ΥΠΑ με αίτησή σας (αφού συνδεθείτε στο ΥΕΔ) συνυποβάλλοντας τα απαραίτητα κατά τον σχετικό Κανονισμό δικαιολογητικά.

21) Έχω κάνει αίτηση για Άδεια Χειριστή, μπορώ μέχρι να εγκριθεί η Άδειά μου να χρησιμοποιώ τον Αριθμό Μητρώου Χειριστή στο DAGR;

Όχι: Εάν απαιτείται από τον Κανονισμό να είστε “Αδειούχος” Χειριστής για την πραγματοποίηση μιας πτήσης, τότε μπορείτε να χρησιμοποιείτε τον δοθέντα ΑΜΧ μόνο μετά την έγκριση από την ΥΠΑ της αντίστοιχης αίτησής σας για Άδεια Χειριστή.

22) Τι είναι ο «εκμεταλλευόμενος»;

Είναι μια λέξη που χρησιμοποιεί η ΥΠΑ για να διακρίνει το συγκεκριμένο φυσικό ή νομικό πρόσωπο (δηλαδή τον άνθρωπο ή την εταιρεία ή τον φορέα) που κάνει ένα από τα εξής 3 πράγματα:

  • A. Αποφασίζει που και πότε θα πετάξει ένα ΣμηΕΑ ή
  • B. Κερδίζει χρήματα από τις πτήσεις ενός ΣμηΕΑ ή
  • C. Κερδίζει χρήματα από την εκμίσθωση του ΣμηΕΑ σε άλλο πρόσωπο ή εταιρεία .

23) Μπορώ να δηλώσω ένα «νέο» ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ ως μισθωτής;

Όχι: Ένα νέο ΣμηΕΑ πρέπει να το δηλώσει πρώτα ο ιδιοκτήτης του (και εκμισθωτής) ώστε να εγγραφεί στο σύστημα της ΥΠΑ (ΥΕΔ) και να πάρει Αριθμό Μητρώου ΣμηΕΑ.

Επομένως η δική σας δήλωση ως μισθωτή θα γίνει μόνο αφού αυτό έχει ήδη δηλωθεί από τον ιδιοκτήτη του και χρησιμοποιώντας τον Αριθμό Μητρώου ΣμηΕΑ που εκείνος θα σας δώσει.

Εγγραφόμενος στο σύστημα ως μισθωτής θα επιλέξετε “δήλωση ΣμηΕΑ που ήδη έχει Αριθμό Μητρώου” και θα δηλώσετε τον ΑΜ ΣμηΕΑ που σας έδωσε ο ιδιοκτήτης (και εκμισθωτής του).

24) Εγώ που αγόρασα ένα ΣμηΕΑ τι είμαι; Ιδιοκτήτης, Εκμεταλλευόμενος ή Χειριστής;

Εφόσον το αγοράσατε και σας ανήκει είστε σίγουρα ο «ιδιοκτήτης».

Όμως το ζήτημα για την ΥΠΑ δεν είναι αν σας ανήκει, το ζήτημα είναι τι ακριβώς κάνετε με αυτό.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΣμηΕΑ

ΟΡΙΣΜΟΣ: Ένας “εκμεταλλευόμενος” κάνει 3 πράγματα:

A. Αποφασίζει που και πότε θα πετάξει ένα ΣμηΕΑ ή

B. Κερδίζει χρήματα από τις πτήσεις* ενός ΣμηΕΑ ή

C. Κερδίζει χρήματα από την εκμίσθωση του ΣμηΕΑ σε άλλο πρόσωπο ή εταιρεία.

(*) Στην περίπτωση Β απαιτείται να ληφθεί “Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ” από την ΥΠΑ/Δ1

ΣΕΝΑΡΙΟ:

ΤΙ ΕΙΜΑΙ;

ΓΙΑΤΙ “ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΜΕΝΟΣ ”;

Είμαι ερασιτέχνης / χομπίστας και το ΣμηΕΑ που αγόρασα το πετάω για οικογενειακή ψυχαγωγία και δεν το έχω παραχωρήσει ή δανείσει σε κάποιον άλλο.

Είστε ιδιοκτήτης και

Εκμεταλλευόμενος και

Χειριστής

Λόγω Α

Είμαι ερασιτέχνης / χομπίστας και το ΣμηΕΑ μου, 5 κιλών, το πετάω κάποιες φορές εγώ για οικογενειακή ψυχαγωγία αλλά κάποιες φορές το δανείζω και στον εξάδελφό μου να κάνει και εκείνος ψυχαγωγικές πτήσεις.

Σκέφτομαι να του προτείνω να αγοράσει το 50% του ΣμηΕΑ και να γίνει συνιδιοκτήτης.

Εσείς:

Ιδιοκτήτης και Εκμεταλλευόμενος και

Χειριστής

Ο εξάδελφός σας:

Εκμεταλλευόμενος και

Χειριστής

Εσείς εκμεταλλευόμενος λόγω Α

Ο εξάδελφός σας επίσης λόγω Α (τις ημέρες που έχει αυτός το ΣμηΕΑ)

Ο εξάδελφός σας μπορεί και να βάζει τα σχέδια πτήσης του με το δικό σας ΑΜΕ αλλά με το δικό του ΑΜΧ διότι πρέπει να είναι και Χειριστής εάν θέλει να το πετάει.

Αν τελικά ο εξάδελφός σας αγοράσει το μισό ΣμηΕΑ, τότε στο ΥΕΔ θα δηλώσετε από 50% ιδιοκτησία ο καθένας.

Είμαι επαγγελματίας φωτογράφος με ΣμηΕΑ που αγόρασα και πετάω με τη βοήθεια του εξαδέλφου μου που είναι Αδειούχος Χειριστής αλλά δεν έχει δικό του ΣμηΕΑ.

Εσείς:

Ιδιοκτήτης και Εκμεταλλευόμενος

Ο εξάδελφός σας:

Αδειούχος Χειριστής

Εσείς λόγω Α και Β

Ο εξάδελφός σας (ως Αδειούχος Χειριστής) βαρύνεται με το Σχέδιο Πτήσης ενώ εσείς ως επαγγελματίας πτητικού έργου πρέπει να κατέχετε “Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ”.

Είμαι επαγγελματίας ηλεκτρονικός και μου δώρισαν ένα ΣμηΕΑ το οποίο το έχω εκμισθώσει στον εξάδελφό μου που είναι φωτογράφος και το πετάει ο γιός του που είναι Αδειούχος Χειριστής (αλλά δεν έχει δικό του ΣμηΕΑ).

Εσείς:

Ιδιοκτήτης και Εκμεταλλευόμενος

Ο εξάδελφός σας:

Εκμεταλλευόμενος

Ο υιός του εξαδέλφου:

Αδειούχος Χειριστής

Εσείς λόγω C (ως εκμισθωτής).

Ο εξάδελφός σας λόγω Α και Β.

Ο εξάδελφός σας ως επαγγελματίας πτητικού έργου πρέπει να κατέχει “Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ”.

25) Ποιόν Αριθμό Μητρώου (ΑΜ) θα ζητήσω να πάρω από την ΥΠΑ;

  • Αρχικά θα ζητήσετε ΑΜ για τον εαυτό σας (ως “εκμεταλλευόμενος”) και ΑΜ για το ΣμηΕΑ σας εφόσον έχετε ΣμηΕΑ. Τον “ΑΜ χειριστή” θα σας τον δώσει το σύστημα (αλλά όχι και “Άδεια Χειριστή” την οποία ζητάτε ξεχωριστά - προσοχή - εάν και εφόσον αυτό απαιτείται από τον Κανονισμό - συνυποβάλλοντας και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά).
  • Συνολικά θα χρειαστείτε 3 ΑΜ (και το password χειριστή) για να υποβάλετε σχέδιο πτήσης.
  • Σχέδια πτήσεων ΣμηΕΑ μπορεί να υποβάλει μόνον ένας Χειριστής (ο οποίος όμως πρέπει να έχει και τους άλλους 2 ΑΜ που απαιτούνται). Ο χειριστής είναι και ο υπεύθυνος για την ορθότητα του σχεδίου πτήσης (έστω και αν το ΣμηΕΑ είναι αυτοκατευθυνόμενο --> διότι σε τέτοια περίπτωση ο “χειριστής” του ΣμηΕΑ είναι o προγραμματιστής του – αφού αυτός αποφασίζει ποια ακριβώς θα είναι η πορεία του στον αέρα).

26) Γιατί είναι 3 οι Αριθμοί Μητρώου που απαιτούνται για να υποβληθούν τα σχέδια πτήσεων στο σύστημα DAGR;

Διότι έτσι δίνεται στους κατόχους ΣμηΕΑ και τους χειριστές τους η απαιτούμενη ευελιξία:

  • Εσείς ως κάτοχος/εκμεταλλευόμενος πρέπει να έχετε έναν ΑΜ ώστε να μην επαναλαμβάνετε τα στοιχεία σας (ή της εταιρείας σας) κάθε φορά που χρησιμοποιείτε το σύστημα της ΥΠΑ.
  • Κάθε ΣμηΕΑ πρέπει να έχει τον δικό του ΑΜ ώστε να διακρίνονται τα σχέδια πτήσης ως προς το ΣμηΕΑ με το οποίο πραγματοποιούνται κάθε φορά.
  • Τέλος ένας χειριστής πρέπει να έχει έναν δικό του ΑΜ διότι ενδέχεται και να μην είναι το ίδιο πρόσωπο με εσάς που είστε πχ. μόνον ο κάτοχος ή ο εκμεταλλευόμενος του μηχανήματος. Μάλιστα αν είστε μόνον ο κάτοχος/εκμεταλλευόμενος ενδέχεται και να αναθέτετε σε διαφορετικό χειριστή τις διάφορες πτήσεις σας (πχ. αν είναι διαφορετικά τα μηχανήματα τότε ίσως απαιτείται διαφορετικού τύπου Άδεια Χειριστή), ενώ εάν είστε μόνο χειριστής ενδέχεται και να θέλετε να συνεργαστείτε με άλλον κάτοχο/εκμεταλλευόμενο στην επόμενη πτήση σας.

Από τα παραπάνω προκύπτει η ανάγκη να είναι τελικά 3 οι ΑΜ που απαιτούνται προκειμένου να καταχωρηθεί με τα πλήρη στοιχεία της μια πτήση στο DAGR.

Στο ενδεχόμενο όπου ο κάτοχος /εκμεταλλευόμενος είναι και χειριστής, θα μπορούσε πχ. να δοθεί ο ίδιος ΑΜ αλλά τελικώς επελέγη και πάλι η λύση των ανεξάρτητων ΑΜ για λόγους απλότητας διαχείρισης ΑΜ και συμβατότητας με το σύνολο, έτσι ώστε να παρέχει την αναγκαία ευελιξία κατά περίπτωση.

27) Τι είδους «χρήση» μπορώ να δηλώσω για ένα ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ;

Εξαρτάται από το τι πραγματικά κάνετε με ένα ΣμηΕΑ – πχ. το πετάτε για ψυχαγωγία ή για χρηματικό κέρδος;

Αν δεν κερδίζετε χρήματα από το ΣμηΕΑ σας μπορείτε να δηλώσετε χρήση «ψυχαγωγική».

Όμως ανεξάρτητα από την πραγματική του χρήση σας περιορίζει και το ίδιο το σύστημα της ΥΠΑ με τον εξής τρόπο:

  • 1. Αν συνδεθείτε στο ΥΕΔ με εταιρικό ΑΦΜ τότε μπορείτε να δηλώσετε μόνο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ για ένα ΣμηΕΑ και εφόσον πραγματοποιείτε πτητικό έργο, δεν πρέπει να υποβάλετε σχέδιο πτήσης αν δεν πάρετε πρώτα «Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ».
  • 2. Αν μπείτε στο ΥΕΔ με ΑΦΜ φυσικού προσώπου έχετε 2 επιλογές:
    • a. Αν δεν είστε ελεύθερος επαγγελματίας ή είστε μεν ελεύθερος επαγγελματίας αλλά η επαγγελματική σας δραστηριότητα δεν σχετίζεται με ΣμηΕΑ, μπορείτε να δηλώσετε μόνο ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΧΡΗΣΗ για ένα ΣμηΕΑ.
    • b. Αν είστε ελεύθερος επαγγελματίας και η επαγγελματική σας δραστηριότητα σχετίζεται με ΣμηΕΑ, τότε πρέπει να δηλώσετε τουλάχιστον ένα ΣμηΕΑ για χρήση ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ. Αφού έχετε δηλώσει το πρώτο σας ΣμηΕΑ για Επαγγελματική, η ΥΠΑ σας δίνει το δικαίωμα να δηλώσετε είτε για ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ή για ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ σε κάθε επόμενο ΣμηΕΑ (αλλά όχι 2 διαφορετικές χρήσεις για το ίδιο ΣμηΕΑ).

Εδώ αξίζει να προσέξει κανείς ότι η πληροφορία πως «είστε ελεύθερος επαγγελματίας» από μόνη της δεν αρκεί για να καθορίσει τη χρήση ενός ΣμηΕΑ σας. Αν πχ. είστε ελεύθερος επαγγελματίας ιατρός, τότε η επαγγελματική δραστηριότητά σας μάλλον δεν σχετίζεται με ΣμηΕΑ και επομένως η χρήση του μάλλον είναι ερασιτεχνική. Αν όμως είστε ελεύθερος επαγγελματίας φωτογράφος τότε είναι πιθανόν η χρήση του ΣμηΕΑ σας να σχετίζεται με την δραστηριότητά σας. Βεβαίως δικαιούστε να έχετε και ένα ΣμηΕΑ για ψυχαγωγία – αλλά όχι το ίδιο μηχάνημα για δύο διαφορετικές χρήσεις (διότι αν δεν είναι σταθερό το είδος της χρήσης ενός ΣμηΕΑ, δεν διευκολύνεται η διεξαγωγή ελέγχων από τις Αρχές).

28) Πώς εγγράφονται τα ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ;

Όταν έρθει στην κατοχή σας ένα ΣμηΕΑ – με οποιονδήποτε τρόπο και αν συμβεί αυτό – η πρώτη βασική πληροφορία που θα σας χρειαστεί είναι αν το ΣμηΕΑ αυτό είναι ήδη δηλωμένο στην ΥΠΑ δηλαδή θέλετε να γνωρίζετε εάν έχει ήδη εγγραφεί και έχει πάρει Αριθμό Μητρώου (ΑΜ) στο παρελθόν. Έτσι:

1. Σε περίπτωση που είναι εντελώς καινούργιο πχ. αγοράστηκε από κατάστημα, τότε είναι μάλλον απίθανο να έχει δηλωθεί στην ΥΠΑ. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να κάνετε εσείς την αρχική εγγραφή του.

2. Σε περίπτωση που το αγοράσατε από μια άλλη εταιρεία ή από κάποιον ιδιώτη ή επαγγελματία (ως μεταχειρισμένο), τότε είναι πιθανό το ΣμηΕΑ σας να έχει ήδη πάρει στο παρελθόν έναν ΑΜ από την ΥΠΑ και αυτόν τον ΑΜ πρέπει να τον παραλάβετε από τον πωλητή (ή δωρητή) κατά τη μεταβίβασή του διότι θα σας χρειαστεί κατά τη δήλωσή σας στην ΥΠΑ όντας ο νέος ιδιοκτήτης του. Μάλιστα πρέπει να ζητήσετε από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη να δηλώσει στην ΥΠΑ και την μεταβίβαση αυτή (πώληση ή δωρεά) προκειμένου πρώτα εκείνος να απαλλαγεί από τις υποχρεώσεις του και μετά να το πάρετε εσείς στο όνομά σας.

29) Πώς μεταβιβάζεται η ιδιοκτησία και η εκμετάλλευση ενός ΣμηΕΑ;

  • Όταν δηλώνετε ένα ΣμηΕΑ για πρώτη φορά ώστε να πάρει τον ΑΜ του στο ΥΕΔ, τότε γίνεστε αυτόματα ο ιδιοκτήτης και αρχικός εκμεταλλευόμενος.
  • Αργότερα μπορείτε να μεταβιβάσετε την ιδιοκτησία και εκμετάλλευσή του σε ένα άλλο φυσικό πρόσωπο ή σε εταιρεία, με πώληση ή δωρεά, ώστε να λήξει η σχέση ιδιοκτησίας και εκμετάλλευσης που έχετε με το ΣμηΕΑ αυτό καταγεγραμμένη στο ΥΕΔ.
  • Μπορείτε ενδεχομένως να γίνετε συνιδιοκτήτης (κατά ποσοστό) με άλλο πρόσωπο ή εταιρεία.
  • Μπορείτε όμως και να κρατήσετε την ιδιοκτησία και να μεταβιβάσετε μόνο την εκμετάλλευσή του σε ένα άλλο φυσικό πρόσωπο (ερασιτέχνη ή επαγγελματία) ή σε εταιρεία, με εκμίσθωση (επομένως γίνεστε “εκμισθωτής”).
  • Αν ο μισθωτής είναι επαγγελματίας και πραγματοποιεί πτήσεις, τότε απαιτείται να πάρει “Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ” από την ΥΠΑ (ενώ εσείς δεν τη χρειάζεστε εφόσον απλά εκμισθώνετε το ΣμηΕΑ και δεν εκτελείτε πτητικό έργο με αυτό).
  • Αντίστροφα, για να δηλώσετε στο ΥΕΔ ένα ΣμηΕΑ το οποίο μισθώνετε (δλδ. είστε ο “μισθωτής”), πρέπει να ισχύουν 2 προϋποθέσεις:
    • Πρέπει κατ’ αρχήν ο ιδιοκτήτης (δλδ. ο «εκμισθωτής») και το ΣμηΕΑ να έχουν Αριθμό Μητρώου – ώστε να μπορείτε μετά εσείς να το δηλώσετε με την ιδιότητα του “μισθωτή”.
    • Πρέπει το ΣμηΕΑ να έχει ήδη πάρει ΑΜ (αποκτηθέντα με δήλωση του “εκμισθωτή”).
  • Σύμφωνα με τα παραπάνω, όταν είστε μισθωτής ΣμηΕΑ δεν μπορείτε να κάνετε την αρχική δήλωσή του, ώστε να πάρετε τον ΑΜ του ΣμηΕΑ το οποίο μισθώνετε, αλλά θα πρέπει να το δηλώσετε με τον ΑΜ τον οποίοήδη έχει. Κατόπιν θα πρέπει να λάβετε “Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ” από την ΥΠΑ εφόσον πρόκειται να κάνετε επαγγελματικές πτήσεις.

30) Τι ισχύει για τις ιδιοκατασκευές ΣμηΕΑ;

Εάν έχετε κατασκευάσει ο ίδιος το ΣμηΕΑ σας, ή έχετε τροποποιήσει ένα ΣμηΕΑ το οποίο αγοράσατε από το εμπόριο και εφόσον θέλετε να κάνετε πτήσεις σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μέτρων ή πτήσεις για επαγγελματική χρήση (σε οποιαδήποτε απόσταση), τότε πρέπει κατ’ αρχήν να αποκτήσετε ένα “Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας”:

> Certificate of Airworthiness --> συντομογραφικά: CofA

Το CofA πρέπει να αποκτηθεί πριν από την εγγραφή του ΣμηΕΑ σας στο σύστημα ΥΕΔ και προκειμένου να το λάβετε θα πρέπει να εγγραφείτε πρώτα εσείς (ως Φυσικό Πρόσωπο ή Εταιρεία) και να υποβάλετε μια “Αίτηση για Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας (διαθέσιμη στο ΥΕΔ) η οποία θα διεκπεραιωθεί από την ΥΠΑ (με συγκεκριμένη διαδικασία πιστοποίησης όπως απαιτείται από τον Κανονισμό).

Αφού ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία πιστοποίησης, θα λάβετε το CofA το οποίο αρκεί ώστε μετά να εγγράψετε το ΣμηΕΑ σας κανονικά στο ΥΕΔ και μάλιστα ο αριθμός του πιστοποιητικού (CofA) είναι κάτι που απαιτείται για την εγγραφή ενός ΣμηΕΑ στο σύστημα εφόσον πρόκειται για ιδιοκατασκευή.

Επίσης CofA απαιτείται για την πιστοποιημένη κατηγορία (Certified Category) και εφόσον το ΣμηΕΑ σας ανήκει σε αυτήν, θα πρέπει να το λάβετε από την ΥΠΑ.

Γενικά ένα ΣμηΕΑ-ιδιοκατασκευή εγγράφεται στο ΥΕΔ από τον εκμεταλλευόμενό του και όχι από τον κατασκευαστή. Απαραίτητη προϋπόθεση εγγραφής του είναι να δηλωθεί στο ΥΕΔ ο Αριθμός του Πιστοποιητικού Πτητικής Ικανότητας που έχει λάβει ο κατασκευαστής του από την ΥΠΑ (πριν την πώλησή του). Ο κατασκευαστής δεν μπορεί να το εγγράψει στο σύστημα πριν λάβει ένα CofA, αλλά μπορεί να εγγραφεί ο ίδιος προκειμένου να ζητήσει CofA για μια κατασκευή.

31) Ποια είναι η κατηγορία του ΣμηΕΑ μου και πως θα τη μάθω;

Η κατηγορία του ΣμηΕΑ σας καθορίζεται από την ΥΠΑ με δήλωσή του στο Μητρώο ΣμηΕΑ.

Μπορεί να είναι μία από τις εξής 3:

  • 1. Ανοικτή κατηγορία: Σε περίπτωση που το ΣμηΕΑ σας κατηγοριοποιηθεί στην ανοικτή κατηγορία, θα εγγραφεί στο ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ που τηρεί η ΥΠΑ (μέσω ΥΕΔ).
  • 2. Ειδική κατηγορία: Στην ειδική κατηγορία, το ΣμηΕΑ σας θα καταγραφεί στο ειδικό μητρώο ΣμηΕΑ της ΥΠΑ και θα λάβει άδεια πτητικής λειτουργίας. Για την άδεια πτητικής λειτουργίας, απαιτείται να υποβάλετε:
    • Σχέδιο αξιολόγησης κινδύνων ασφαλείας
    • Εγχειρίδιο πτητικής λειτουργίας
    • Ασφαλιστήριο συμβόλαιο για κάλυψη κινδύνων αστικής ευθύνης έναντι τρίτων
  • 3. Πιστοποιημένη κατηγορία: Το ΣμηΕΑ πιστοποιημένης κατηγορίας απαιτεί
    • Νηολόγηση, δηλαδή εγγραφή στο Μητρώο Ελληνικών Πολιτικών Αεροσκαφών της ΥΠΑ που τηρείται στο Τμήμα Νηολογίων της Διεύθυνσης Νομικών Υποθέσεων (ΥΠΑ/Δ13/Α τηλ.2108916205 - email: d13a@hcaa.gr ),
    • Ειδικό πιστοποιητικό πτητικής ικανότητας (Special Certificate of Airworthiness – CofA),
    • Πιστοποιητικό Εκμεταλλευομένου ΣμηΕΑ (ΠΕΣμηΕΑ-ROC-Remote Operator`s Certificate).

32) Ποια είναι τα ειδικά πιστοποιητικά της πιστοποιημένης κατηγορίας;

  • Ειδικό Πιστοποιητικό πτητικής ικανότητας (Special Certificate of Airworthiness - SCA): Ο εκμεταλλευόμενος υποβάλει τις πιστοποιήσεις (οργανισμού σχεδίασης, οργανισμού παραγωγής, τύπου κλπ.) του ΣμηΕΑ (ΣμηΕΑ, σταθμός εδάφους, σύστημα -εντολών και ελέγχου- επικοινωνιών, σύστημα αναγνώρισης κινδύνου και αποφυγής σύγκρουσης), εγχειρίδια συντήρησης και λειτουργίας του ΣμηΕΑ.
  • Πιστοποιητικό Εκμεταλλευόμενου (ΠΕΣμηΕΑ – ROC): Προκειμένου να λάβει το εν λόγω πιστοποιητικό, ο εκμεταλλευόμενος έχει οργάνωση εταιρείας, εκπαιδευτικά προγράμματα πληρωμάτων και βοηθητικού προσωπικού μη επανδρωμένων αεροσκαφών, σύστημα διαχείρισης ασφαλείας (SMS), σύστημα διαχείρισης συντήρησης, τήρηση αρχείων.
  • Ειδική Άδεια Πτήσης (Flight Permit): χορηγείται με σκοπό απόδειξης των πτητικών χαρακτηριστικών του μη επανδρωμένου αεροσκάφους και λειτουργικών χαρακτηριστικών του συστήματος. Ο εκμεταλλευόμενος υποβάλει αίτηση στην οποία περιγράφεται το αεροσκάφος, το σκοπό της δοκιμαστικής πτήσης, το πρόγραμμα και περιοχές των δοκιμαστικών πτήσεων.
Για τα ανωτέρω πιστοποιητικά (SCA, ROC, Flight Permit), οι αιτούντες μετά την υποβολή της ηλεκτρονικής τους αίτησης για ΣμηΕΑ πιστοποιημένης κατηγορίας, απευθύνονται για περισσότερες πληροφορίες στο Τμήμα Ιδιωτικής Αεροπορίας της Διεύθυνσης Πτητικών Προτύπων (ΥΠΑ/Δ2/Δ, τηλ. 210 9973083, email: d2d@hcaa.gr ).

33) Τι ακριβώς ισχύει για τις Άδειες Χειριστών, Εκπαιδευτών και Εκπαιδευτικών Κέντρων (Σχολών) ΣμηΕΑ;

Άδεια χειριστή απαιτείται για τον χειρισμό των ΣμηΕΑ:

  • Επαγγελματικής χρήσης
  • Α2 ανοικτής κατηγορίας
  • Ειδικής κατηγορίας
  • Πιστοποιημένης κατηγορίας.

Ο υποψήφιος χειριστής ΣμηΕΑ παρακολουθεί το θεωρητικό πρόγραμμα ενός αδειοδοτημένου Εκπαιδευτικού Κέντρου ΣμηΕΑ, δίνει εξετάσεις στην ΥΠΑ/ΣΠΟΑ σε δημοσιευμένο ερωτηματολόγιο, ολοκληρώνει το πρακτικό πρόγραμμα (ώρες πτήσης) για την κατηγορία της άδειας με την οποία επιθυμεί να αδειοδοτηθεί (ανάλογα με τη μέγιστη μάζα απογείωσης του ΣμηΕΑ) και τέλος, περνά την πρακτική εξέταση σε αδειοδοτημένο από την ΥΠΑ εξεταστή.

Προκειμένου να χειρισθεί ΣμηΕΑ που έχει κατηγοριοποιηθεί στην Ειδική ή την Πιστοποιημένη κατηγορία, θα πρέπει επιπλέον να έχει βεβαίωση αγγλικής γλώσσης επιπέδου ICAO proficiency standard levels 4 και πιστοποιητικό υγείας Class 3.

Για κάθε τροποποίηση των αδειών χειριστών ΣμηΕΑ με συμπλήρωση ειδικότητας ή ικανότητας για τον χειρισμό ενός ΣμηΕΑ συγκεκριμένης κατηγορίας, απαιτείται η υποβολή από τον χειριστή βεβαίωσης επιτυχούς περάτωσης σχετικού πιστοποιημένου εκπαιδευτικού προγράμματος από αδειοδοτημένο Εκπαιδευτικό Κέντρο ΣμηΕΑ ή εκμεταλλευόμενο ΣμηΕΑ.

Όσοι υποψήφιοι χειριστές ΣμηΕΑ έχουν άδεια χειριστή ή εκπαιδευτή ή εξεταστή ΣμηΕΑ από άλλες χώρες ICAO ή από τις Ένοπλες Δυνάμεις ή τα Σώματα Ασφαλείας ή άδεια χειριστή επανδρωμένων αεροσκαφών, τις υποβάλουν στην ηλεκτρονική εφαρμογή μας.

Στη συνέχεια οι εν λόγω χειριστές ενημερώνονται εάν απαιτείται να παρακολουθήσουν θεωρητικό ή και πρακτικό πρόγραμμα και να περάσουν θεωρητικές ή και πρακτικές εξετάσεις ΣμηΕΑ, για την χορήγηση από την ελληνική ΥΠΑ αντίστοιχης άδειας χειριστή ΣμηΕΑ.

Σε κάθε περίπτωση, και οι εν λόγω χειριστές για να χειριστούν ΣμηΕΑ Ειδικής ή Πιστοποιημένης κατηγορίας πρέπει να έχουν τις ανωτέρω βεβαιώσεις αγγλικών και πιστοποιητικών υγείας.

Επιπλέον, οι χειριστές με άδειες χειριστή ΣμηΕΑ από άλλες χώρες ICAO υποβάλουν βεβαίωση από το αλλοδαπό Εκπαιδευτικό Κέντρο από το οποίο αδειοδοτήθηκαν, με περιγραφή (περιεχόμενο, διάρκεια, εξ αποστάσεως ή δια ζώσης διδασκαλία κλπ.) της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσής τους.

Στην εν λόγω βεβαίωση αναγράφεται ο αριθμός της αδείας του αλλοδαπού Εκπαιδευτικού Κέντρου ΣμηΕΑ τον οποίο έλαβε από την ΥΠΑ της χώρας του.

34) Ποιες είναι οι κατηγορίες σταθμών εδάφους ΣμηΕΑ;

  • Πέραν της οπτικής επαφής άμεσος έλεγχος (BVLOS direct control)

    Ο σταθμός κατηγορίας BVLOS direct control παρέχει μέσα για τον πλήρη χειρισμό τον πηδαλίων και συστημάτων του μη-επανδρωμένου αεροσκάφους.

    Ο χρόνος μετάδοσης – ανταπόκρισης εξασφαλίζει τη λειτουργικότητα του συστήματος.

    Απαιτείται καλή απόδοση και αξιοπιστία του συστήματος ελέγχου και εντολών.

  • Πέραν της οπτικής επαφής έλεγχος με αυτόματο πιλότο (BVLOS autopilot control)

    Ο σταθμός κατηγορίας ΒVLOS autopilot control εξασφαλίζει πλήρη έλεγχο του μη-επανδρωμένου αεροσκάφους αλλά η ταχύτητα μετάδοσης των πληροφοριών και ο ρυθμός εκτέλεσης των εντολών είναι μικρότεροι καθώς η επεξεργασία των πληροφοριών πραγματοποιείται μέσω του αυτόματου πιλότου.

    Η ικανότητα αποφυγής σύγκρουσης είναι μικρότερη εκτός αν χρησιμοποιηθεί σύστημα αναγνώρισης και αποφυγής. Τούτο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά τη φάση σχεδιασμού της πτήσης / χρήσης εναερίου χώρου.

  • Πέραν της οπτικής επαφής έλεγχος σε σημεία διαδρομής (BVLOS waypoint control)

    Ο σταθμός κατηγορίας BVLOS waypoint control εξασφαλίζει μερικό έλεγχο της πτήσης.

    Οι πληροφορίες μεταδίδονται μόνο σε ορισμένα σημεία της διαδρομής και επιτρέπουν αλλαγή του σχεδίου της πτήσης ή ενημέρωση των δεδομένων πτήσης. Δεν παρέχεται δυνατότητα ελέγχου αποφυγής σύγκρουσης, ο οποίος πρέπει να εξασφαλιστεί με άλλα μέσα.

    Η ταχύτητα μετάδοσης / ενημέρωσης του χειριστή είναι σχετικά μικρή. Σε κάθε περίπτωση όμως ο σταθμός πρέπει να εξασφαλίζει τις απαιτήσεις λειτουργίας του μη-επανδρωμένου αεροσκάφους.

35) Ποιες είναι οι Κατηγορίες Αδειών Χειριστών ΣμηΕΑ;

Οι Κατηγορίες Αδειών Χειριστών είναι:

Μ TOM ΣμηΕΑ

Κατηγορία

Μέχρι 1 kg (<1)

UAS Pilot A

Από 1 kg (=/>1kg) μέχρι 4 kgs (<4)

UAS Pilot B

Από 4kgs (=/>kgs) μέχρι 25 kgs (<25)

UAS Pilot C

Από 25 kgs (=/>kgs) μέχρι 150 kgs (<150)

UAS Pilot D

από 150 kgs (=/>150) και άνω (Κανονισμός ΕASA)

UAS Pilot E

Ένας Αδειούχος Χειριστής ΣμηΕΑ μπορεί επιπλέον να κατέχει Ειδικότητες και Ικανότητες σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα:

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ και ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ χειριστών ΣμηΕΑ και εξάρτησή τους:

Εξάρτηση από την ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

(UAS Pilot βάσει ΜΤΟΜ):

Εξάρτηση από τον ΤΥΠΟ* του ΣμηΕΑ:

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ

  • Εξεταστής χειριστών ΣμηΕΑ
  • Εκπαιδευτής χειριστών ΣμηΕΑ
  • Εξωτερικός πιλότος (External Pilot)
  • Εσωτερικός πιλότος (Internal Pilot)
  • Ειδικότητα πτήσεων σε απόσταση με επέκταση οπτικής επαφής (Extended Visual Line of Sight-EVLOS)
  • Ειδικότητα πτήσεων σε απόσταση πέραν οπτικής επαφής (Beyond Visual Line of Sight - BVLOS)
  • Ειδικότητα εναέριων εργασιών
  • Ειδικότητα νυχτερινών πτήσεων
  • Ειδικότητα πτήσεων πάνω από συγκεντρώσεις ατόμων

ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  • Ικανότητα επί αεροπλάνου (Airplane)
  • Ικανότητα επί ελικοπτέρου (Helicopter)
  • Ικανότητα επί πολυκοπτέρου (Multi-Rotor)
  • Ικανότητα εξειδικευμένων εργασιών

*Ως ‘ΤΥΠΟΣ’ ΣμηΕΑ μπορεί να θεωρηθεί μια παρτίδα ΣμηΕΑ με κοινά χαρακτηριστικά χειρισμού ώστε καθένα τους να απαιτεί παρόμοιες δράσεις από τους χειριστές για τον έλεγχο της πτήσης τους.

Αυτός ο πίνακας επομένως μας δείχνει ότι η ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ τουΕκπαιδευτή ή/και Εξεταστή εξαρτάται από την ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ (MTOM) πχ. ένας Εξεταστής χειριστών ΣμηΕΑ ορίζεται πάντα ανά συγκεκριμένη ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ – μπορεί να είναι πχ. Εξεταστής στηνUAS-A ή/και εξεταστής στην UAS-B κλπ., και μάλιστα με συγκεκριμένη ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ, πχ. επί Πολυκοπτέρου (εφόσον έχει λάβει την αντίστοιχη εκπαίδευση).

Επίσης ο πίνακας αυτός μας λέει ότι η ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ πχ. Εναερίων Εργασιών δεν αναφέρεται στο UAS-A ή UAS-B κλπ. γενικώς, αλλά αποκτάται μετά από εκπαίδευση σε ένα συγκεκριμένο ΤΥΠΟ* drone και ως Ειδικότητα αναφέρεται πάντα στο συγκεκριμένο αυτό ΤΥΠΟ ανεξαρτήτως ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ.

Τα πτυχία UAS PILOT βάσει MTOM συνοδεύονται πάντα από χαρακτηρισμό ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ (δεν υπάρχει δηλαδή σκέτο πτυχίο UAS-A χωρίς συγκεκριμένη ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ επί Αεροπλάνου/ Ελικοπτέρου/ Πολυκοπτέρου και μάλιστα τα πτυχία αυτά και οι Ικανότητες έχουν ημερομηνία έναρξης και λήξης.

Οι ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ όμως ακολουθούν την ισχύ του πτυχίου UAS PILOT θεωρώντας ως ημερομηνία έναρξης της Ειδικότητας την ημερομηνία έκδοσης του σχετικού πτυχίου UAS Pilot και ως λήξη της Ειδικότητας την αντίστοιχη λήξη του πτυχίου (δεν έχουν δηλαδή δική τους ανεξάρτητη λήξη).

Για την απόκτηση αδειών της Ειδικής και Πιστοποιημένης Κατηγορίας ΣμηΕΑ και την τροποποίηση των αδειών των χειριστών με συμπλήρωση ειδικότητας ή ικανότητας, απαιτείται η υποβολή από τον χειριστή βεβαίωσης επιτυχούς περάτωσης σχετικού πιστοποιημένου εκπαιδευτικού προγράμματος από αδειοδοτημένο Εκπαιδευτικό Κέντρο ΣμηΕΑ ή εκμεταλλευόμενο ΣμηΕΑ.

36) Πώς μπορώ να υποβάλω στην ΥΠΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ή ΠΑΡΑΒΟΛΑ;

Τα παράβολα (όπως και όλα τα υπόλοιπα δικαιολογητικά που αφορούν drones) υποβάλλονται στην ΥΠΑ ηλεκτρονικά μέσω του συστήματοςΥΕΔ και στην καρτέλα “ΕΓΓΡΑΦΑ-ΜΗΝΥΜΑΤΑ”.

Εάν απαιτείται να υποβάλετε τα πρωτότυπα έγγραφα προκειμένου να διεκπεραιωθεί το αίτημά σας, είναι πιθανό να σας ζητηθεί να τα στείλετε και ταχυδρομικώς (ΤΘ.70360, 16610 Γλυφάδα) αλλά αυτό δεν θα καθυστερήσει την διεκπεραίωση του αιτήματός σας.

Επίσης στην καρτέλα αυτή μπορείτε να γράψετε ένα σύντομο μήνυμα ή ερώτημα προς την ΥΠΑ χωρίς να είναι απαραίτητο να επισυνάψετε κάτι.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν ξεκινάτε να συμπληρώνετε μια νέα αίτηση τότε η καρτέλα αυτή δεν φαίνεται. Θα εμφανιστεί αφού κάνετε την πρώτη ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ της αίτησεώς σας.

ΕΠΙΣΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗ: Στην καρτέλα “ΕΓΓΡΑΦΑ-ΜΗΝΥΜΑΤΑ” μπορείτε να επισυνάψετε μόνο αρχεία τύπου PDF. Επομένως αν ο σαρωτής σας παράγει άλλο είδος αρχείου θα πρέπει να το μετατρέψετε σε PDF προκειμένου να το στείλετε στην ΥΠΑ.

Στην καρτέλα “ΕΓΓΡΑΦΑ-ΜΗΝΥΜΑΤΑ” μπορείτε (εφόσον απαιτείται για την υπόθεσή σας) να επισυνάψετε το παράβολο με τη μορφή αρχείου PDF το οποίο θα “κατεβάσετε” από το TAXIS κατά τη διαδικασία έκδοσης του ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΠΑΡΑΒΟΛΟΥ.

Στο πεδίο “περιγραφή” μπορείτε να γράψετε σε τι αφορά το συγκεκριμένο παράβολο (ή κάθε έγγραφο - δικαιολογητικό το οποίο υποβάλετε).

37) Ποιοί είναι οι τύποι των παραβόλων για τα ΣμηΕΑ;

Οι τύποι που πρέπει να εισαχθούν στο TAXIS φαίνονται στον παρακάτω πίνακα:

ΠΑΡΑΒΟΛΑ ΣμηΕΑ

Τύπος στο TAXIS

Περιγραφή Παραβόλου

Ποσό (€)

8349

Καταχώρηση στο ειδικό Μητρώο (Ειδική Κατηγηγορία)

50

8350

Δέσμευση στοιχείων νηολόγησης(Πιστοποιημένη Κατηγ)

50

8351

Νηολόγηση (ΣμηΕΑ Πιστοποιημένης Κατηγορίας)

100

8352

Έκδοση Ειδικού Πιστοποιητικού Αξιοπλοΐας ΣμηΕΑ

80

8353

Ανανέωση Ειδικού Πιστοποιητικού Αξιοπλοΐας ΣμηΕΑ

40

8354

Άδεια Εμπορικής Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ,ισχύος 1 μηνός

30

8355

Άδεια Εμπορικής Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ,ισχύος 1 έτους

180

8356

Χορήγηση/Ανανέωση Άδειας χειριστή ΣμηΕΑ

20

8357

Ειδικότητα εξεταστή ή εκπαιδευτή χειριστών ΣμηεΑ

30

8358

Έκδοση Άδειας λειτουργίας Εκπαιδευτικού Κέντρου

200

8359

Ανανέωση Άδειας λειτουργίας Εκπαιδευτικού Κέντρου

150

38) Πώς μπορώ να πάρω απαντήσεις σε άλλα ερωτήματα;

Αφού διαβάσετε προσεκτικά το παρόν και εφόσον δεν βρείτε την απάντηση σε κάποιο ερώτημά σας ούτε εδώ αλλά ούτε και εντός των δημοσιευμένων Κανονισμών, τότε μπορείτε να το υποβάλετε στην ΥΠΑ μέσω email στο: info.uas@hcaa.gr

(ΤΕΛΟΣ Q & A)